Välkommen
Användarnamn:

Lösenord:

Kom ihåg mig

[ ]
[ ]

Forum
:: Forum :: Bygga trähus
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Rita, räkna och bygga helt nytt hus

Författare Post
Magnus Hellid
mån okt 12 2009, 11:58E-posta tråd Skriv ut vy
Registrerad medlem #1177
Registrerad: mån okt 12 2009, 11:51
Tjena.

Vi funderar på att bygga ett helt eget hus. Givetvis har vi inte tummen mitt hand och vi kommer att ha hjälp av erfaren snickare inom familjen.

Dock finns det en del frågor angående hur man räknar per kvm för att kunna sätta fingret på vad det kommer att kosta oss.

Vi har hört 15 000 kr per kvm om det inte innefattar vvs/el och 20 000 per kvm om det innefattar vvs/el.

Alltså: 100 kvm blir ca 1,8 - 2 milj. Där prisfördelningen ser ut som följande: Ca 40% för material och 60% arbetstimmar.

Har ni andra uppgifter tas dessa gladeligen emot.

Mvh
/Magnus
Tillbaka till toppen
{SENDPM=1177}
BENGAN
mån okt 12 2009, 21:09
Registrerad medlem #13
Registrerad: mån jun 26 2006, 10:37
Hej!

Mitt tips är att ni sätter er ner och skriver/räknar ut allt byggmaterial som kommer att behövas. Därefter lämnar ni ut offertförfrågan till olika bygghandlare. Kan skilja ganska mkt i pris, speciellt om du låter dom veta att du lämnat ut fler förfrågningar.

Gör sen samma med el o vvs materialet. Färg, kök, etc

Lägg ihopa summorna på offerterna och lägg sen på 50000:- i oplanerade utgifter.

Sen får ni ju kolla vad ni får för arbetskostnader också såklart.

Det går att bygga billigt. Jag känner en som byggde till 60 kvm plus att han slet ut golvet ner till grusen i det befintliga och gjorde nytt golv från scratch. (nu tot. 160kvm) 19 nya takstolar, ovanvåning/loft, nytt badrum o liten toalett för 350 000:-...
Tillbaka till toppen
{SENDPM=13}

Moderatorer: admin

Hoppa:     Tillbaka till toppen