Välkommen
Användarnamn:

Lösenord:

Kom ihåg mig

[ ]
[ ]

Forum
:: Forum :: Dörrar
<< Föregående tråd | Nästa tråd >>   

Husväggen lutar. Hur sätter jag då dit en dörr??

Författare Post
Nila
mån okt 08 2007, 09:30E-posta tråd Skriv ut vy
Registrerad medlem #288
Registrerad: mån jan 15 2007, 19:32
Har gjort hål i en vägg i förrådet för att sätta i en dörr. Men när jag väl fått dit dörren visade det sig att väggen på det gamla skruttiga förrådet lutar otroligt mycket. Dörren står nu rakt, men det är en helt otroligt stor glipa och det ser inte klokt ut! Om man sätter dörren i samma lutning som väggen går det inte att stänga. Hjälp! Vad ska jag göra???
Tillbaka till toppen
{SENDPM=288}
BENGAN
mån okt 08 2007, 09:45
Registrerad medlem #13
Registrerad: mån jun 26 2006, 10:37
Hur ser det ut på insidan? Är det isolerat och gipsat eller det är oisolerat förråd så du kan se reglarna?

Är så fallet, att du kan se reglarna så går det ju att räta på väggen relativt enkelt... Men vill gärna veta vilket av alternativen du har innan jag förklarar vidare
Tillbaka till toppen
{SENDPM=13}
Nila
mån okt 08 2007, 17:30
Registrerad medlem #288
Helt oisolerat förråd där man kan se reglarna.

Går det att räta på väggen alltså? Jag är verkligen nybörjare på det här, så det får verkligen vara enkelt om jag ska fixa det.
Tillbaka till toppen
{SENDPM=288}
BENGAN
mån okt 08 2007, 21:51
Registrerad medlem #13
Registrerad: mån jun 26 2006, 10:37
Hej igen! Ja det går att räta på väggen... Så det var ju pefekt att det var oisolerat så du slipper slita med gips och isolering för att komma in till reglarna.

Enklaste sättet du kan göra detta på är att ta en bil-domkraft, alternativt två om det är en lång vägg, och en kraftig regel som når upp till innertaket om den står på domkraften...

Hissa sedan mot en bärande takregel så att den lösa regeln på domkraften kommer i spänn och håller därmed upp taket lika mkt som väggen. Var noga med att det verkligen håller. Chansa inte.

Säkra väggen med styltor eller rep så den inte välter när du sågar av reglarna...

Kör sen en cirkelsåg eller tigersåg genom alla reglarna på väggen så du frigör den. Fram med vattenpasset och håll den mot en regel
samtidigt som du spikar fast en hålplatta på varje sida de delade reglarna så att dom sitter ihopa igen. Detta givetvis bara om de delade reglarna fortfarande har kontakt med varandra och inte är helt skilda åt. (om väggen flyttats avsevärt)
Annars får du sätta nya reglar som löper rakt nedåt och fästa dessa mot "regel-stumparna" istället.

Hoppas du förstår mitt tillvägagångsätt! Du bör ha någon som hjälper dig för att det ska gå smidigare och flyter allt på så tar detta bara några timmar.

Och som sagt...var noga med domkrafterna så det håller upp taket!

Bara skriv igen om du undrar över nåt mer eller inte förstår min beskrivning..är kanske lite opedagogisk!
Tillbaka till toppen
{SENDPM=13}
Nila
sön okt 14 2007, 21:48
Registrerad medlem #288
Okej, tack för tipsen. Får se om jag vågar mig på det där. För mig som är nybörjare låter det ganska avancerat ändå.
Tillbaka till toppen
{SENDPM=288}

Moderatorer: admin

Hoppa:     Tillbaka till toppen